با درس برنامه ریزی منابع سازمانی در خدمتتون هستیم هدف این درس اینه كه :
شما با فرایندهای اصلی سازمانها و كسب و كار آشنا بشید و اینكه چطوری سیستم های یكپارچه اطلاعاتی در سطح یك سازمان بزرگ سعی می كنند این فرایندها را مدیریت و استفاده كنند.
وارد جزئیات بیشتری می شیم و ماژول های سیستم های erp را مختصرا درباره اش صحبت می كنیم.یه مقدمه ای را امروز می گیم .
مدیریت مشتری – مدیریت زنجیره تامین – مباحث ecomerce و ….
بحث امروز را شروع می كنیم . من این جلسه یه دید كلی میدم از اینكه erp چیه اثراتش ومحدوده عملش ، استفاده كنندگانش ، نقشش و …
كلمه erp مثل خیلی از كلماتی كه داریم معانی بسیار بسیار متعددی را در كاربردها ازش استفاده میشه .گاهی اوقات همین كه فقط یك سیستم یكپارچه و جامع باشه بهش سیستم erp می گن .یك سیستمی كه جامع است و همه چی را دربرمیگیره. یك سری تعاریف پایه اینجا داریم . اون چیزایی كه یه نفر ادعا كنه این معنی اصلی erp است ممكنه در محیطهای دیگه در معانی متفاوتی بكار بره .
من یه تعاریفی اوردم كه یه سری كلمات خاصی روش تاكید دارند . erp یك سری فعالیتهایی هستند با یك سیستم چند مولفه ای یا ماژول . یعنی این سیستم یك سیستم بخش بخش و ماژولار است كه هر بخشش می تونه یكی از نیازهای سازمان را پوشش بده .این نرم افزار در واقع كمك می كنه به سازمانها كه بخشهای مهم كسب و كارشون را بصورت یكپارچه مدیریت كنن بنابراین بحث یكپارچگی خیلی مهم است . بنابراین اگه ما بخواهیم ویژگی های كلیدی را بگیم اینه كه جریان اطلاعات در همه بخشهای سازمانی یه جریان آرام و یكسانی است كه به تمام بخشهای مختلف روانه . محیط استانداردی است . دیتا بیس ها همه اشتراك دیتا دارند و اپلیكیشنهایی كه باهم یكپارچه عمل می كنند .
بصورت تاریخچه ای اگه نگاه كنیم به صنعت می رسه . چون می خواستند موادی را بخرند برای تولید باید برنامه ریزی می كردند كه چطوری بخرند كی بخرند و چطور برنامه ریزی كنند . بحث بوده كه بیاد امكانات كامپیوتری را كه برای گزارش دهی برنامه ریزی و كنترل بوده بصورت یكپارچه و ماژولار انجام بده .
از دهه های هفتاد كه این بحث شروع شده تو دهه نود این صنعت به یك میلیارد دلار رسیده شركتهایی مثل اوراكل پیشگامان این صنعت بودن . در اواخر دهه نود رشد زیادی پیدا كرد كه یكی از عوامل اصلی مشكل سال 2000 بود .
چون بیشتر برنامه هایی را كه نوشته بودند دو رقم اخر سال را تاریخ درنظر گرفته بودند نگران اینبودن كه اگه دو رقم اخر صفر بشه تمام محاسبات بهم می ریخت . این نگرانی در خارج از كشور خیلی بیشتر بود . در اون سالها یادمه یكی از نیروگاه ها گفت ما آماده ایم كه اگه مشكلی پیش آمد حاضر باشند . در خیلی صنایع ممكن بود مشكل ایجاد بشه. در خیلی جاها ممكن بود در محاسبات قبض ها و … مشكل ایجاد بشه این بود كه مثلا یك ماه مجبور بودن قبض را دیرتر بفرستند . نگرانی در سیستم های نهفته مثل هواپیما بیشتر بود . بحث وای تو كی خیلی نگرانی ایجاد كرده بود و این باعث شد كه اكثرا شروع كردن به اپگریت كردن نرم افزارهاشون . خب چه بهتر كه سیستم یكپارچه ای بخرن .رشد زیادی شد . بعد از این رشد خیلی از این شركتهای كه بزرگ بودن و رشد زیادتری كرده بودن و پول خوبی گیرشون آمده بود شروع به ادغام كردند. ضمن اینكه از اون موقع به بعد كلی نرم افزارهای اپن سورس مجانی آمد .
اصولا ببینیم مشكل با سیستم های غیر erp چی هست . اولا مشكل اینه كه سیستم هایی كه درون سازمان طراحی میشه ارتباط با خارج سازمان را با مشكل مواجه می كنه و این میل وجود داره كه داخل سازمان هم واحدهای اینفورمیشن سیستمهای مختلف جداگانه ای هم بوجود بیاد . مثلا سیستم اموزش توسط معاونت اموزشی اداره میشه سیستم پژوهشی توسط معاونت پژوهشی اداره میشه و …
و مركز كامپیوترش فقط مسئول ارتباطات شبكه ای داخل موسسه است .و این یكپارچگی كه وجود نداره یعنی شما از هیچ كدوم از اطلاعات اینا نمی تونید بهره ببرید چون امكان ادغام كردن اطلاعات وجود نداره چون بحث كدینگ های متفاوت است . بنابراین نمی توان یك دید كلان از مجموعه اطلاعات سازمان داشت و نمی تونید برای بهره برداری های راهبردی و استراتژیك از این اطلاعات استفاده كرد چون این اطلاعات قابلیت تركیب باهم دیگه را ندارند .
بحث دیگه هزینه زیاد نگهداری این اطلاعات در طولانی مدت است .
مشكل دیگه ای كه هست الان در سازمانها اگه فرایندها را بگیرید فرایندها معمولا مرزهای سازمانی را درهم می نوردند.
الان مثلا اگه من بخوام فرایند ثبت نام دانشجو را بهبود بدم، بازمهندسی كنم، باید یه تغییری در كل اطلاعات بدم و كل فرایند را بررسی كنم كه وقتی حالت سنتی باشه و یكپارچه نباشه این امكان پذیر نیست .
در حالت سنتی این شبیه همون مشكلات بیست سی سال قبله كه بجای دیتا بیس ها از فایل های معمولی یا فلت فایل استفاده می شد یعنی هر برنامه ای خودش بحثهای خاص خودش و گزارش گیری خودش را داشت یعنی طبیعتا هر برنامه باید برای قسمت خودش نرم افزار خودشو داشت . یعنی برای هركاری كه می خواستند انجام بدن باید یه برنامه می نوشتن.
وقتی دیتابیس ها مجزا باشند مشكل افزونگی داده ها را داریم ممكن است بعضی اطلاعات صدبار تكرار شوند . گاهی داده های مختلف باهم تناقض داشت مثلا یك جا آدرس را عوض می كردیم جاهای دیگه تغییر نمی كرد و …
یه جورایی الان تو خیلی سازمانها این بحث را داریم بازم سیستم ها paper base هستند یعنی شما یه سیستم حضور غیاب دارید همه كارها رو انجام میده اضافه كارها را هم درمیاره بعد یه پرینتی می گیریم .این پرینت را میدید تو سیستم حقوق و دستمزدتون بعنوان اضافه كار تایپ می كنه . اطلاعات كارگزینی حكم میزنه جداست. وقتی حكم زد پرینت گرفت میاد تو سیستم حقوق دستمزد وبعد سیستم حقوق و دستمزد تحت عنوان مغایرت ها بررسی و تایپ می شد و در سیستم اعمال میشد كه فلانی حقوقش اضافه شده یا كم شده بعد حقوق را پرینت می كردیم و می رفتند سند حسابداری می گرفتند و كارهای كاغذی زیادی انجام می شد . اطلاعات از این جا به اوجا تغییر می كرد چون در خلالش دستی و كاغذی انجام می شد .
امروزه ممكنه كه لازم باشه شما یك سری مستندات كاغذی تهیه كنید . یعنی یك سری كارهای كاغذی تهیه كنید برای امضاها اما در خیلی جاها همین هم حل شده .
این یك ساختاری است كه مثلا مشتری وارد سازمان میشه سفارش میده . قسمت ورود سفارشات مشتری دیتا بیس مربوط به خودش را داره قسمت توزیع و خرید و تداركات و … هركدوم دیتابیسهای خودشون را دارند. این مساله بارها اتفاق افتاده. این كه دیدید یك ساختار سنتی بود.
—————————————————————–
جزوات درس برنامه ریزی منابع سازمان به تفكیك جلسات
پیاده سازی كلاس دكتركاهانی جلسه نهم.docx
10 MB
پیاده سازی جلسه هشتم کلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
11.3 MB
پیاده سازی جلسه سوم كلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
22.5 MB
كلاس برنامه ریزی منابع سازمانی جلسه اول.docx
11.6 MB
پیاده سازی جلسه چهارم كلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
482 KB
پیاده سازی جلسه دوم کلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
9.6 MB
پیاده سازی جلسه ششم كلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
1.9 MB
پیاده سازی جلسه پنجم برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
7.4 MB
پیاده سازی جلسه دهم کلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
9.6 MB
5638-Impact of Enterprise Resource Planning in Supply Chain Management 2013.pdf
1.3 MB
5639-Impact of Enterprise Resource Planning in Supply Chain Management.pdf
1.1 MB
Impact of Enterprise Resource Planning in Supply Chain Management.ppt
1.7 MB
پیاده سازی جلسه یازدهم كلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
13.8 MB
پیاده سازی جلسه دوازدهم کلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
6.3 MB
پیاده سازی جلسه هفتم كلاس برنامه ریزی منابع سازمانی.docx
28.1 MB
فایل پایان نامه
فایل اصلی پایان نامه :
5638-Impact of Enterprise Resource Planning in Supply Chain Management 2013.pdf
فایل ترجمه شده:
5639-Impact of Enterprise Resource Planning in Supply Chain Management.pdf
فایل پاور پوینت :
Impact of Enterprise Resource Planning in Supply Chain Management.ppt
لینک فایل پاور پوینت صداگذاری شده
جزوه آماده پرینت یک جزوه کامل و کلی شامل همه جلسات کلاس میباشد که برای مطالعه جهت امتحان مناسب است چنانچه دوستان مایل به مطالعه هر جلسه بطور مجزا باشند از قسمت آلبومها ( کلی ) جزوه مربوط به جلسات تفکیک شده را استفاده نمایند.
با تشکر از سرکار خانم برزویی و سرکار خانم فتاحی
اگر نام کاربری یا رمز لازم داشت هر دو مورد این هست:
tnt3ir09359529058