سمینار سیستم های توصیه گر
در ابتدا به بیان لیستی از انواع توصیه گرها میپردازیم و در ادامه ی این بخش انواع مختلف سیستم های توصیه گر پایه شرح داده شده اند. آشنایی مقدماتی با انواع اولیه ی سیستم های توصیه گر برای درک بهتر سیستم تلفیقی پیشنهادی ضروری میباشد.
انواع سیستم های توصیه گر
سيستم توصيه گر يا سامانه پيشنهادگر، با تحليل رفتار کاربر خود، اقدام به پيشنهاد مناسبترين آيتم ها (داده، اطلاعات، کالا و …) مينمايد. به زبان سادهتر در سيستم هاي توصيهگر تلاش بر اين است تا با حدس زدن شيوه تفکر کاربر (به کمک اطلاعاتي که از نحوه رفتار وي يا کاربران مشابه وي و نظرات آنها داريم) به وي مناسبترين و نزديکترين کالا به سليقه او را شناسايي و پيشنهاد کنيم. سيستم هاي توصيه گر براساس تخمين نرخ و چگونگي پيشنهادات به چهار دسته تقسيم ميشود:
توصيه گر محتوامحور
توصيه گر هم بستگي (يا اشتراکي)
فيلتر ترکيبي
روش دانشمحور
در سيستم هاي توصيه گر، محاسبه ي ميزان شباهت کالا با کاربر و کاربر با کاربر، از اهميت زيادي برخوردار است.
توصيه گر محتوامحور
در روش مبتني بر محتوا سودمندي u(c,s) از آيتم s براي کاربر c، از روي سودمندي u(c,s_i) به وسيله کاربر c به آيتم هاي s_i∈S که s_i شبيه آيتم S هستند، تخمين زده ميشود. براي مثال در برنامه توصيه گر فيلم به کاربر c، اين سيستم سعي ميکند اشتراکهاي بين فيلم ها مثل نام کارگردان، نوع فيلم، موضوع فيلم، بازيگران خاص و… که کاربر c به آنها نرخ بالايي داده تشخيص دهد و در اينصورت فيلم هاي که درجه تشابه بالاتري، با اولويتهاي مشتري دارند را پيشنهاد نمايد.
فهرست مطالب
1- مرور ادبیات 1
1-1- انواع سیستمهای توصیهگر 1
1-1-1- توصيهگر محتوامحور 2
1-1-2- توصيهگر همبستگي 7
1-1-3- الگوريتم ترکيبي 9
1-1-4- روش دانش محور 19
1-1-5- طبقهبندي جامع انواع سيستم توصيهگر 19
1-2- پیشبینی نرخ 20
1-3- روشهاي پيشبيني نرخ کاربرمحور 22
1-3-1- پيشبيني نرخ با استفاده از فيلترينگ همکارانه کاربرمحور 22
1-3-2- روشهاي پيشبيني نرخ اعتمادمحور 26
1-4- روشهاي پيشبيني نرخ آيتممحور 30
1-4-1- فيلترينگ همکارانه آيتممحور 30
1-4-2- روشهاي آيتممحور معنايي در پيشبيني نرخ 36
1-4-3- روش پيشبيني با استفاده از ادغام اعتماد ضمني و فيلترينگ همکارانه کاربرمحور بهبود يافته 44
1-4-4- روش پيشبيني با استفاده از ادغام مشابهت معنايي تعداد سرموضوعات و فيلترينگ همکارانه آيتممحور بهبود يافته 45
1-5- کارهاي مرتبط 47
1-5-1- مروري بر سيستمهاي توصيهگر 47
1-5-2- سيستمهاي توصيهگر معنايي 48
1-5-3- سيستمهاي توصيهگر اجتماعي و آگاه از اعتماد 48
1-6- خلاصه فصل 50
منابع 52