1. مقاله فارسی : كاربرد سيستمهاي پيشنهاد دهنده در تجارت الكترونيك
فایل PDF – یازده صفحه
رشد بي سابقه تكنولوژي جديد اينترنت در سالهاي اخير، باعث ايجاد برنامه هاي كاربردي بسيار زيادي در زمينه تجارت الكترونيكي شده است. وجود برنامه هاي كاربردي در زمينهB2C و B2B نياز به ارتباط موثر بين ماشينها را دارد. يكي از مهمترين برنامه هاي كاربردي سيستمهاي پيشنهاد دهنده مي باشد. سيستمهاي پيشنهاد دهنده يك نوع ويژه از سيستمهاي فيلتر اطلاعات است، كه در آن آيتمها را، بر اساس اينكه چه آيتمي براي كاربر جذاب است، از يك مجموعه بزرگ از آيتمها و كاربران فيلتر ميكنند. در اين مقاله سيستمهاي پيشنهاد دهنده را بررسي نموده و نسل حاضر از متدهاي سيستمهاي پيشنهاد دهنده را كه به سه دسته كلي تقسيم مي شوند را مطرح مي نماييم.
كلمات كليدي:
سيستمهاي پيشنهاد دهنده ، فيلتر همبستگي ، فيلتر مبتني بر محتوا ، فيلتر تركيبي
2. مقاله فارسی: سيستم پيشنهاد دهنده وب با استفاده از اتوماتاي يادگير توزيع شده و پارتيشن بندي گراف
فایل PDF – پانزده صفحه
هدف سيستمهاي پيشنهاد دهنده وب هدايت كاربران به سمت صحاتي است كه به بهترين وجه نيازها و علايق آنها را براورده سازد دراين مقاله يك الگوريتم جديد مبتني بر اتوماتاي يادگير توزيع شده و پارتيشن بندي گراف پيشنهاد مي گردد در الگوريتم پيشنهادي يك اتوماتاي يادگير توزيع شده براساس داده هاي استفاده كاربران از وب وگراف پيوند بين صفحات، شباهت صفحات يك سايت با يكديگر را مشخص مي كند. سپس يك الگوريتم PageRank براساس اين اتوماتاي يادگير توزيع شده امتياز صفحات را محاسبه مي كند الگوريتم پيشنهادي با ايجاد يك مدل ماركوف براساس اطلاعات فوق صفحات جديدي را براي ادامه حركت هر كاربردر سايت به وي پيشنهاد مي دهد. نتايج ازمايشات انجام شده نشان ميدهد كه الگوريتم پيشنهادي در مقايسه با روشهاي گزارش شده مبتني بر قوانين انجمني و اتوماتاي يادگير توزيع شده از دقت بيشتري برخوردار است.
كلمات كليدي:
اتوماتاي يادگير، داده كاوي استفاده از وب، سيستمهاي پيشنهاد دهنده