بررسی رفتار کاربران شبکه های اجتماعی با علم داده کاوی مطالعه موردی شبکه فیس بوک
چکیده مقاله:
شبکه های اجتماعی مجازی، یکی از اتفاقاتی است که به سرعت در زندگی همه کاربران وب نفوذ پیدا کرده و روز به روز جایگاه خود را بیشتر تثبیت میکند. آنچه باعث توجه و اقبال گسترده به شبکه های اجتماعی در همه کشورهای دنیا از جمله ایران شده است، ماهیت تعاملی این شبکه ها است و همین مساله جذابیت آن را بالا برده است. یکی از مهمترین کاربردهای داده کاوی، تجزیه و تحلیل و آنالیز در شبکه های اجتماعی است. داده کاوی در شبکه های اجتماعی تا آن اندازه پرفایده است که دولت های زیادی در سراسر جهان با دقت بسیار بالایی شروع به سنجش نیازهای ضروری برای فعالیت در این فضا کرده اند. استفاده از تکنیک های داده کاوی مانند خوشه بندی، طبقه بندی و غیره می تواند در طبقه بندی شبکه های اجتماعی، یافتن الگوهای خاص و با ارزش در مورد رفتار کاربران و موارد دیگر کاربرد داشته باشد. در این تحقیق ضمن بیان رویکردهای پیشین به حوزه ی استفاده از داده کاوی در شبکه های اجتماعی، تلاش شد تا مدل جدیدی با نگرش پویا و تأکید بر انتخاب بهترین درختهای تصمیم ممکن متناسب با بانک داده ها ارائه شود. همچنین با هدف بررسی و شناسایی رفتار کاربران شبکه های اجتماعی با استفاده از یادگیری هدایت شده مورد مطالعه قرار گرفته شد.
کلیدواژهها:
داده کاوی، خوشه بندی، درخت تصمیم، شبکه های اجتماعی
فایل PDF – شش صفحه – سال 1393