Semantic Web Primer (2nd Edition)
Chapter 6: Applications
فصل ششم: کاربردها
قالب فایل: Word
تعداد صفحات: 33صفحه
فهرست مطالب
فصل ششم 3
6. کاربردها 3
6.1 مقدمه 3
6.2 اطلاعات افقی محصولات در Elsevier 3
6.2.1 محیط 3
6.2.2 مسئله 3
6.2.3 کمک فناوری وب معنایی 4
6.2.4 نتایج 5
6.3 Openacademia: مدیریت نشر توزیع شده 6
6.3.1 محیط 6
6.3.2 مسئله 6
6.3.3 کمک فناوری وب معنایی 7
6.4 Bibster: تبادل اطلاعات در یک سیستم نظیر به نظیر 10
6.4.1 محیط 10
6.4.2 مساله 10
6.4.3 کمک فناوری وب معنایی 11
6.4.4 نتایج 11
6.5 یکپارچه سازی داده ها در Audi 12
6.5.1 محیط 12
6.5.2 مساله 12
6.5.3 کمک فناوری وب معنایی 12
6.6 مهارت یابی در Swiss Life 14
6.6.1 زمینه تاریخی – مکانی 14
6.6.2 مشکل 15
6.6.3 همکاری تکنولوژی وب معنایی 15
6.7 پورتال مخزن اندیشه در EnerSearch 16
6.7.1 زمینه ی تاریخی-مکانی 16
6.7.2 مشکل 17
6.7.3 همکاری تکنولوژی وب معنایی 17
6.8 یادگیری الکترونیکی (e-learning) 20
6.8.1 زمینه ی تاریخی-مکانی 20
6.8.2 مشکل 21
6.8.3 مشارکت تکنولوژی وب معنایی 21
6.8.4 هستان شناسی های یادگیری الکترونیکی 22
6.9 سرویس های وب 23
6.9.1 زمینه ی تاریخی-مکانی 23
6.9.2 مشکل 23
6.9.3 مشارکت تکنولوژی وب معنایی 24
6.9.4 هستان شناسی های سرویس وب عمومی: OWL-S 24
6.9.5 آنتولوژی های دامنه وب سرویس 28
6.10 سناریوهای دیگر 29
6.10.1 شاخص بندی مجموعه چندرسانه ای ها در اداره کاراگاهی لندن 29
6.10.2 خدمات روی خط در شرکت دایملر کرایسلر 30
6.10.3 قابلیت تعمیم کار یک وسیله در نوکیا 30
نمونه ای از متن:
در این فصل برخی از کاربردهایی را که در آن فناوریهای توضیح داده شده در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است را توضیح می دهیم. در حال حاضر هدف ما فقط توصیف حالات واقعی خواهد بود. اگر این حالات در حال حاضر پیاده سازی نشده اند حداقل بطور جدی توسط شرکت های بزرگ صنعتی در بخش های مختلف در نظر گرفته می شوند.
توضیحات موجود در این فصل یک دید کلی از انواع کاربردهایی که فناوری معنایی وب می تواند داشته باشد را ارائه می کند. این خدمات شامل اطلاعات افقی محصولات ، یکپارچه سازی داده ها ، مهارت یابی ، پورتال اتاق فکر ، آموزش الکترونیکی ، خدمات وب ، شاخص گذاری مجموعه های چند رسانه ای ، خرید آنلاین و قابلیت همکاری دستگاه ها می باشد.
کلیات فصل
این فصل یک دید کلی از انواع مواردی که فناوریهای وب معنایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد را ارائه می دهد. این موارد شامل انتشار اطلاعات (بخش 6-2)، یکپارچه سازی داده ها (بخش 6-3 تا 6-5)، مدیریت دانش (بخش 6-6 و 6-7)، آموزش الکترونیکی (بخش 6-8)، خدمات وب (بخش 6-9)، شاخص گذاری مجموعه های چندرسانه ای، خرید آنلاین و قابلیت همکاری دستگاه (بخش 6-10) می گردد.
6.2.3 کمک فناوری وب معنایی
آنتولوژی ها و اصطلاحنامه، که می تواند به عنوان یک آنتولوژی خیلی سبک وزن دیده شود، می توانند به عنوان یک فناوری کلیدی برای دسترسی موثر به اطلاعات باشند زیرا آنها برخی از مشکلات جستجوی متون آزاد را توسط ارتباط و گروه بندی واژههای مربوط در یک حوزه خاص و همچنین فراهم کردن یک لغت نامه برای کنترل شاخص گذاری اطلاعات برطرف میکنند. برخی از اصطلاحنامه ها در دامنه های تخصصی متفاوتی توسعه یافته اند. نمونه هایی از حوزه اطلاعات پزشکی شامل MeSH1 و EMTREE که اصطلاحنامه علم زندگی Elsevier است، می باشد. این اصطلاحنامه ها در حال حاضر برای دسترسی به منابع اطلاعاتی مانند MBASE یا Science Direct مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال هنوز پیوندی بین منابع اطلاعاتی مختلف برقرار نشده است و اصطلاحنامه های خاص برای شاخص گذاری و پرس و جو روی این منابع مورد استفاده قرار میگیرند.
Elsevier تجربه ای با امکان دسترسی به چندین منبع اطلاعاتی در حوزه علوم زیستی از طریق یک رابط کاربری واحد با استفاده از EMTREE به عنوان تنها آنتولوژی مورد استفاده بر روی همه منابع اطلاعاتی عمودی شاخص گذاری شده، می باشد(شکل 6.1).
فناوری وب معنایی نقش های متعددی در این معماری ایفا می کنند. اول اینکه RDF بعنوان یک فرمت برای ایجاد قابلیت همکاری بین منابع داده ای ناهمگون مورد استفاده قرار می گیرد. دوم اینکه یک آنتولوژی ( در این مورد EMETREE) خودش بصورت RDF بیان می شود. هر کدام از این منابع داده ای جداگانه بر روی این آنتولوژی یکپارچه نگاشت می شوند که پس از آن بعنوان نقطه ورود برای تمام این منابع داده ای مورد استفاده قرار می گیرد.
این مسئله منحصر به Elsevier نیست. تمام صنعت نشر علمی در حال حاضر در حال ستیز با این مسئله است. درواقع، Elsevier یکی از پیشگامان در وفق دادن محتوای خود به سبک جدیدی از تحویل و سازماندهی می باشد.