نیازهایی برای سیستم های پیشنهادی آموزشی معنایی در حالات آموزش الکترونیکی رسمی
چکیده:
این مقاله به تحلیل چگونگی بکارگیری سیستم های پیشنهادی در سیستم های آموزش الکترونیکی موجود میپردازد تا به هدایت یادگیرنده ها در حالات آموزش الکترونیکی شخصی بیانجامد. پیشنهادکننده ها میتوانند برای غلبه بر محدودیتهای موجود در سیستم های مدیریت آموزشی مورد استفاده قرار بگیرند. پیشنهادکننده ها میتوانند مزایای راه حل های استانداردمحور را برای تامین پشتیبانی جامع مطرح نمایند. در پایان نیاز به توسعه ی سیستم های پیشنهادی آموزشی معنایی شناسایی میگردد بطوریکه قادر به گسترش سیستم های مدیریت آموزشی موجود با پشتیبانی از هدایت سازگار میباشد. در این مقاله سه نیاز در توسعه ی سیستم های پیشنهاددهنده ی آموزشی معنایی مطرح میگردد که در رویکرد سرویس گرای سه نسل از سیستم های مدیریت آموزشی مطرح میشود تحت عنوان: (الف) مدل پیشنهادی (ب) معماری سرویس گرای استاندارد (ج) رابط کاربر گرافیکی در دسترس و یرقابل استفاده برای تامین پیشنهادات.
کلمات کلیدی: سیستم های پیشنهادکننده ی آموزشی معنایی، حاللت آموزش الکترونیکی رسمی، سیستم های مدیریت آموزشی، نیازهای طراحی، مدل پیشنهادی، شخصی سازی، قابلیت دسترسی، معماری های سرویس گرا، رابط کاربر گرافیکی، استانداردهای آموزشی و مشخصات، IMS ، ISO ، SCORM ، W3C ، روش TORMES
- مقدمه
سیستم های پیشنهاددهنده افراد را قادر به اشتراک گذاری نظرات و مزایای خود از هر یک از تجارب دیگر میسازد. این سیستم ها اینگونه تعریف میگردند؛ ” هر سیستمی که پیشنهادات منحصر بفردی را تحت عنوان خروجی ارائه میکند و اثرات هدایت کاربر را برای اهداف مفید و مورد علاقه در فضای بزرگی از گزینه های ممکن مهیا میسازد.” سیستم های پیشنهادکننده برای حمایت از کاربران وب در راستای تصمیم گیری موقعیتهای روزانه زندگی با گزینش اطلاعاتی ارتقا یافته اند که مورد توجه کاربران بوده و همچنین موقعیتهایی که بدون تجارب بهینه در راه حل های در دسترس با آن روبرو میشوند. فناوری پیشنهادکننده بصورت سنتی بر فعالیتهای تجارت الکترونیک تمرکز میکنند تا عملیات خرید مشتریان را برای تسهیل در جستجوی اطلاعات و فرایند تصمیم گیری انتخاب و پیشنهاد نمایند. سیستم های پیشرفته تر تولیدات حوزه ی سرگرمی نظیر (کتب، فیلم، آهنگ و غیره) را پیشنهاد می کنند که بر کمک کاربران در راستای تصمیم گیری پیرامون خرید محصولات هدف گذاری نمایند. کاربردهای موفق پیشنهادکننده تجارت الکترونیک در همه جا گزارش شده است. موفقیتهای بعدی ، پیاده سازی و اجرای سیستم های پیشنهادنده در حوزه ی آموزشی را تحریک می نمایند. در این حوزه، هدف نهایی اینستکه یادگیرنده ها به دانش کافی دست می یابند و تحصیل کرده ها نیز از این فرایند آموزشی پشتیبانی میکنند. به بیانی دیگر، تفاوت های روشنی وجود دارد که چگونگی طراحی سیستم های پیشنهادکننده را برای هر حوزه IMPINGE می نماید.
در این مقاله، نیاز به شخصی سازی جامع را در تنظیمات آموزش الکترونیکی موجود معرفی میکنیم و در مورد چگونگی تعامل سیستم های پیشنهاددهنده برای ارتقای این پشتیبانی بحث میکنیم. بخصوص رویکرد آموزش محور معنایی را برای ایجاد سیستم های پیشنهاددهنده آموزشی معنایی ارائه میکنیم که مشخصات اجزای کلیدی یر را همانند نیازهای طراحی در نظر میگیرد: (الف) مدل پیشنهادی (ب) یک معماری سرویس گرای استاندارد باز (ج) یک رابط کاربر گرافیکی. این مقاله با برخی از نتایج به پایان می رسد.
- پشتیبانی از شخصی سازی جامع در حالات آموزش الکترونیکی رسمی
هر فرد نیازها و ملزومات مشخصی داد و در مورد حالات آموزشی، عوامل دیگری نظیر پیش زمینه، اهداف آموزشی و جامع آن بایستی مورد بررسی قرار بگیرد. مقدمات آموزشی برای پشتیبانی از حالات کاربر محور مورد توجه قرار میگیرد و بایستی بصورت مناسب در سرویس های کاربر نهایی پاسخ داده شود بطوریکه تسهیلات قابل درکی برای تشخیص نیازهای خاص یادگیرنده ها داشته باشد که شامل پشتیبانی از ناتوانی های آموزش عالی میباشد. با این وجود فقدان تحقیقات در نرم افزارهای عمومی در مقیاس بزگ برای پشتیبانی از گسترش سرویس های کاربر نهایی شخصی و جامع وجود دارد که نیازهای یادگیرنده ها را مشخص می نماید. حتی زمانیکه نیازهای شخصی سازی و پشتیبانی جامع در فرایند آموزشی در این ادبیات پاسخ داده میشود.
بیشتر دانشگاه ها از سیستم های مدیریت آموزشی برای پشتیبانی از آموزش آنها و فرایند آموزشی انلاین استفاده میکنند. بیشتر LMS ها در مفهوم آموزش الکترونیکی و در منابع باز در دسترس قرار دارند. هر یک از آنها مشخصات خاص خود را دارند اما اهداف عمومی مشابهی را ارائه میکنند برای مثال تامین ملیات مبتنی بر وب به منظور پشتیبانی از فرایند آموزشی و تسهیلات مدیریتی برای تحصیل کننده و موسسه آموزشی به منظور کنترل آن. LMS عملیات پایه را به اشتراک میگذارد و پشتیبانی پراکنده ای برای بکارگیری مفاهیم استاندارد ارائه میکند بطوریکه نه تنها محتوای دوره را پوشش داده بلکه فرایندهای آموزش و آموزش دهنده را نیز در بر میگیرد. با این وجود، تنظیمات LMS موجود بدرستی شخصی سازی و در دسترس پذیری را پوشش نمیدهد. با توجه به اظهارات DAGGER و همکارانش، نسل بعدی LMS بر معماری سرویس گرا تمرکز میکند جایی که سرویس های مبتنی بر وب آموزشی خارجی میتواند با LMS همکاری کند اما مسائل مشابه هنوز در این تنظیمات جدید باقی می ماند.
Article
Requirements for Semantic Educational Recommender Systems in Formal E-Learning Scenarios
Olga C. Santos * and Jesus G. Boticario
Published: 20 July 2011
Algorithms 2011, 4, 131-154; doi:10.3390/a4030131 ISSN 1999-4893
OPEN ACCESS
Abstract:
This paper analyzes how recommender systems can be applied to current e-learning systems to guide learners in personalized inclusive e-learning scenarios.
Recommendations can be used to overcome current limitations of learning management systems in providing personalization and accessibility features.
Recommenders can take advantage of standards-based solutions to provide inclusive support. To this end we have identified the need for developing semantic educational recommender systems, which are able to extend existing learning management systems with adaptive navigation support. In this paper we present three requirements to be considered in developing these semantic educational recommender systems, which are in line with the service-oriented approach of the third generation of learning management systems, namely:
(i) a recommendation model;
(ii) an open standards-based service-oriented architecture; and
(iii) a usable and accessible graphical user interface to deliver the recommendations.
Keywords:
semantic educational recommender systems; formal e-learning scenarios; learning management systems; design requirements; recommendation model; personalization; accessibility; service-oriented architectures; graphical user interfaces; educational standards and specifications; IMS; ISO; SCORM; W3C; TORMES methodology
دانلود اصل مقاله به زبان انگلیسی – 24 صفحه
1.Requirements for Semantic Educational Recommender Systems in Formal E-Learning Scenarios
دانلود ترجمه مقاله به زبان فارسی – فایل ورد 28 صفحه