به طور معمول برندها برای ثبت دامنه از پسوندهای org,net,co و… استفاده نمی کنند. در کشور ما پسوندهای ir و com رایج ترین پسوندهایی هستند که برای سایت برندها مورد استفاده قرار میگیرد؛ حال سوال اینجاست که com بهتر است یا ir؟ ممکن است هر دو پسوند را برای سایت یک برند ثبت کرده و مورد استفاده قرار دهیم اما به دلایل زیر باز هم ناچار به انتخاب دامنه ی اصلی هستیم:
- صحیح نیست که ایران خودرو در تبلیغاتش گاهی آدرس ikco.com و گاهی نیز ikco.ir را معرفی نماید؛ چرا که ممکن است این کار از دید مشتری یک بی نظمی به حساب آید.
- از دید گوگل اشکالی ندارد که سایت ما چند دامنه داشته باشد؛ اما باید دامنه ی اصلی سایت مشخص شده باشد. به این صورت که اگر بازدیدکننده آدرس فرعی ِ naminik.ir را در مرورگر تایپ کرد ابتدا آدرس اصلی سایت یعنی naminik.com را مشاهده کرده و سپس سایت را ببیند.
اگر سایت برند شما نیز همانند سایت برند ایران خودرو هم پسوند ir و هم پسوند com را در اختیار دارد می توانید با در نظر گرفتن موارد زیر یکی از آنها را به عنوان دامنه اصلی انتخاب فرمایید، نکات زیر همچنین برای کسانی که در حال طرح ریزی برای معرفی یک برند جدید هستند نیز کاربردی خواهد بود:
مزیت های پسوند ir برای برندها:
- چنانچه می خواهید در تلویزیون تبلیغات کنید و یا آنکه دوست دارید وقتی به عنوان مدیر برند به برنامه های صدا و سیما دعوت شدید آدرس سایتتان را معرفی نمایید، داشتن پسوند ir یک امتیاز مهم برای شما محسوب می شود؛ چراکه صدا و سیما برندها را به استفاده از پسوند ir اجبار می نماید.
- برای ثبت دامنه با پسوند ir باید در nic.ir ثبت نام کنید پس هویت شما کاملا روشن بوده و قابل شناسایی هستید. طبیعی است که در چنین شرایطی کمتر کسی جرئت می کند با سایتی که پسوند ir دارد مرتکب جرائم رایانه ای شود. کنترل بیشتر زمینه ساز تخلف کمتر شده و در نهایت موجب می شود اعتماد مردم به پسوند ir بیشتر باشد.
- پسوند ir دو حرفی بوده و یک حرف از com کوتاه تر است؛ همچنین از آنجاییکه حرف i و r در بالای صفحه کلید قرار دارند تایپ آن نیز ساده تر است.
- از آنجاییکه دامنه های ir فقط توسط هموطنان ایرانی ثبت می شوند، تعداد دامنه های قابل ثبت با پسوند ir از تعداد دامنه های قابل ثبت با پسوند com بسیار بیشتر است. در حال حاضر بسیاری از برندهای ایرانی که دامنه شان را با پسوند ir ثبت کرده اند، پسوند com همان دامنه را در اختیار ندارند.
- هزینه ثبت و تمدید دامنه های ir کمتر از دامنه های com می باشد که این مورد برای سایت برندها اهمیت چندانی ندارد.
مزیت های پسوند com برای برندها:
- پسوند com در همه دنیا شناخته شده است و برندهایی که سطح خدمات آنها بین المللی است معمولا از این پسوند بهره می برند.
- پسوند ir در برخی از تحریم های بین المللی علیه ایران به عنوان معیاری برای شناسایی سایت های ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد، به عنوان مثال شما می توانید با پسوند com از تبلیغات در گوگل بهره ببرید اما با پسوند ir قادر به این کار نیستید. لازم به یادآوری است که تبلیغات در گوگل از جمله مواردی است که هم از آن سو تحریم و هم از این سو فیلتر شده است.
- برای ورود به سایت تک ماکارون کافی است takmakaron را در مرورگر تایپ کرده و سپس به طور همزمان دکمه های Ctrl و Enter را بزنید؛ به صورت خودکار پسوند com نیز به آدرس اضافه می شود. این مساله برای برندهایی چون بانک ملت و ایرانسل که برای بازدید مستمر مخاطب از سایت برنامه هایی دارند ارزش بیشتری دارد.
- پسوند کام بر خلاف پسوند آی آر تک بخشی بوده و از لحاظ تلفظ کوتاه تر محسوب می شود.
- نوشتن .کام با فونت فارسی زیباتر از .آی آر است، این مساله برای برندهای اینترنتی اهمیت بیشتری دارد.
سایر مواردی که می توانند در تصمیم گیری تاثیر بگذارند:
- هر سه حرف کام یعنی ک – آ – م در “نامینیک” وجود داشته و نامینیک.کام واج آرایی دارد در حالی که نامینیک.آی آر اینطور نیست. پسوند ir با برند irancell تناسب بیشتری دارد؛ چراکه در نام برند از کلمه ایران هم استفاده شده است. پس ممکن است نام برند شما به هر دلیلی با پسوند com یا ir تناسب بیشتری داشته باشد.
- سایت های bpi.ir و bankpasargad.com هر دو متعلق به بانک پاسارگاد هستند اما در پسوند دامنه هاشان هماهنگی دیده نمی شود. بهتر است سایت های مختلف یک برند یا سایت برندهای مرتبط با یکدیگر از یک پسوند واحد استفاده کنند. البته اگر برندهای یک شرکت کاملا مستقل از یکدیگر باشند ضرورت این کار کمتر است.
- آدرس سایت موسسه آموزش عالی ماهان mahan.ac.ir است. از آنجاییکه ثبت دامنه با پسوند ac.ir برای همه ممکن نیست و در میان مردم به عنوان پسوند سایت های دانشگاهی شناخته شده، پسوندی اعتباربخش می باشد.
در مجموع اکثر برندهای ایرانی به پسوند ir گرایش دارند و این پسوند حالت رسمی تری به سایت آنها می دهد اما بهتر است مدیر یک برند با در نظرگرفتن مزیت های هر دو پسوند و مسائل خاص برند خود یکی از آنها را به عنوان پسوند اصلی برگزیند. همچنین در صورت امکان لازم است برای پیشگیری از سوء استفاده رقبا و سردرگمی مخاطبان اگر آدرس اصلی سایت برند naminik.com است، naminik.ir را نیز در اختیار داشته باشد. در برخی موارد برندهای بزرگ برای پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی همه پسوندهای مرتبط با برند خود را ثبت می کنند یا آنها را از صاحبانشان می خرند.
دامنه .com
دامنه های com متداول ترین دامنه های اینترنتی هستند، واژه com مخفف عبارت commercial به معنای تجاری است و وب سایت هایی که می خواهند فعالیت های تجاری انجام دهند به طور معمول باید از این پسوند در دامنه خود استفاده کنند. البته به دلیل استقبال بیش از حد از این نوع دامنه و همچنین متداول بودن آن در حال حاضر اکثر سایت های غیر تجاری نیز از این پسوند دامنه استفاده می شود.
دامنه .ir
علاوه بر پسوندهای دامنه معمول مانند net ، org ، edu و… برخی از دامنه ها مخصوص کشورها و حتی شهرهای خاص تعریف شده اند. به عنوان مثال دامنه .to مخصوص شهر تورنتو در کانادا تعریف شده است و برای کشور خاصی نیست. دامنه .ir نیز برای کشور ایران در نظر گرفته شده و سایت هایی که مرتبط با ایران هستند می توانند از این دامنه استفاده کنند.
اگر شخصی خارج از یک کشور خاص بدون اینکه در آن کشور اقامت داشته باشد بخواهد از دامنه های ملی استفاده کند معمولا دچار مشکل می شود.به عنوان مثال شما به راحتی نمیتوانید دامنه با پسوند iq که مربوط به کشور عراق است را تهیه کنید و از طرف دیگر هزینه ثبت چنین دامنه هایی معمولا بسیار بالاتر از حالت معمول خواهد بود. البته در بین این نوع دامنه ها، دامنه هایی با قیمت ارزان نیز وجود دارد، به عنوان مثال هزینه ثبت دامنه با پسوند in که مربوط به کشور هند است بسیار پایین است و در حال حاضر حدود 2000 تا 3000 تومان خواهد بود.
نکته دیگری که در مورد دامنه های ملی صادق است این موضوع است که قوانین مربوط به هر دامنه به صورت ملی تعریف میشود و تابع قوانین آن کشور خاص می باشد. به عنوان مثال طبق قوانین بین المللی اگر شما یک دامنه .com را ثبت کنید و سپس ان را تمدید نکنید و شخص دیگری آن را ثبت کند، نهایتا این دامنه متعلق به اولین نفری است که آن را ثبت کرده مگر آنکه آن را فروخته باشد و حق مالکیت دامنه حتی در صورتی که دامنه تمدید نشود برای اولین شخص ثبت کنند محفوظ است اما چنین قانونی نه تنها برای دامنه های ir صدق نمی کند بلکه اگر شما یک دامنه با پسوند ir را ثبت کنید و پس از مدتی یک شخص حقوقی ادعای برند آن دامنه را داشته باشد دامنه از شما گرفته خواهد شد و به آن شخص حقوقی تعلق می گیرد! که البته ایران تنها کشوری در دنیا است که چنین قانونی در مورد مالکیت دامنه دارد.
دامنه .co
چند سالی است که ثبت دامنه با پسوند .co رونق گرفته است، بسیاری از افرادی که دامنه با این پسوند ثبت می کنند از فلسفه و علت نامگذاری این دامنه اطلاعی ندارند. برخلاف تصور این افراد دامنه co مخفف عبارت company نیست! بلکه این دامنه یک دامنه ملی محسوب شده و برای کشور کلمبیا می باشد. بنابراین قوانین مربوط به این دامنه مربوط به کشور کلمبیا است و علت گران بودن این نوع از دامنه ها هم همین موضوع است.
بهتر است دامنه خود را با چه پسوندی ثبت کنیم؟
با توجه به توضیحات ارائه شده، قطعا هر وب سایتی بسته به اینکه در چه زمینه ای فعالیت می کند بهتر است دامنه مربوط به کار خود را ثبت کند. البته نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به متداول بودن دامنه های com بهتر است حتما در صورت آزاد بودن این دامنه را برای سایت خود ثبت کنید زیرا در صورت بزرگ شدن وب سایت شما در دراز مدت ثبت نکردن این دامنه می تواند برایتان مشکلات زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال اگر میخواهید یک سایت فارسی داشته باشید بهتر است دامنه های ir و com را هم ثبت کنید تا بعد از شما شخص دیگری دامنه با پسوند دیگری را ثبت نکند و این موضوع برایتان مشکل ایجاد نکند.
مقایسه دامنه های .ir و .com
دامنه های فوق از نظر کاربردی تفاوت خاصی باهم ندارند و صرفا بر اساس نوع مخاطب می توانید در مورد انتخاب پسوند خود تصمیم گیری کنید. البته این دامنه ها از نظر سئو یک تفاوت اساسی با هم دارند که در بخش بعد آن را توضیح می دهم. در حالت کلی اگر سایت شما یک سایت تجاری است و مخاطب آن ارتباطی به ایران ندارد لزومی به ثبت دامنه با پسوند ir ندارید و در غیر اینصورت بهتر است هر دو پسوند را ثبت نمایید.
تفاوت دامنه های ir ، com و co از نظر سئو
مهمترین تفاوت این سه نوع از دامنه بر اساس نوع مخاطبی است که دارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره تلاش می کنند بهترین پاسخ ممکن را به جستجوی کاربر ارائه دهند و به همین جهت یکی از معیارهای اساسی که دارند انطباق خواسته کاربر با عبارتی است که جستجو کرده است.
یکی از راه های منطبق کردن این موضوع در نظر گرفتن شرایط مکانی است، به عنوان مثال اگر کاربری در نیویورک به دنبال پیتزا فروشی بگردد باید اطلاعات پیتزا فروشی های نزدیک به محل خود را پیدا کند و کاربر دیگری که در لندن به دنبال پیتزا فروشی است می بایست اطلاعات متفاوتی که مرتبط با مکان اوست ببیند.
گوگل در ابزار web master tools خود این امکان را در اختیار مدیران سایت ها قرار داده تا بتوانند کشور مورد نظر خود را انتخاب کنند تا نتایج گوگل برای مخاطبینی که در آن کشور جستجو می کنند نسبت به سایر وب سایت ها بالاتر نمایش داده شود. برای دسترسی به این بخش کافی است در بخش site settings در وب مستر تولز کشور هدف مورد نظر خود را انتخاب کنید.
البته گوگل به صورت خودکار برای دامنه های ملی مخاطب هدف را در همان کشور قرار می دهد و نیازی به تنظیمات این بخش برای دامنه های ملی نیست.
مشکل دامنه co از نظر سئو
اگر دامنه شما با پسوند co باشد گوگل به صورت خودکار سایت شما را برای کشور کلمبیا در نتایج بالاتری قرار داده و برای سایر کشور ها در نتایج بالا قرار نخواهد داد. به همین دلیل افرادی که بدون اطلاعات دقیق اقدام به ثبت دامنه با این پسوند می کنند باید در جریان باشند که عملا سایتی که دارند در کلمات پر رقابت نمی تواند رتبه بالایی در گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب کند و چنین دامنه ای از نظر سئو در داخل ایران و سایر کشورها به غیر از colombia بسیار ضعیف خواهد بود.
مشکل دامنه com از نظر سئو در داخل ایران
با توجه به اینکه کشور ایران در حال حاضر تحریم است، برای دامنه های com نمی توانید محدوده جغرافیایی هدف تعیین کنید و به همین جهت این نوع از دامنه ها از این نظر در رتبه مناسبی نسبت به دامنه های ir در جستجوی عبارات فارسی و داخل ایران قرار نمیگیرند. بنابراین اگر مشتری هدف شما داخل ایران است بهتر است از دامنه ir برای دامنه خود استفاده کنید زیرا گوگل به صورت خودکار کشور ایران را به عنوان کشور هدف این نوع از دامنه ها شناسایی میکند.
مشکل دامنه ir
مشکل دامنه ir تحریم بودن در تبلیغات گوگل است و اگر بخواهید از تبلیغات گوگل استفاده کنید عملا بهتر است از دامنه با پسوند com استفاده کنید، اما اگر برنامه ای برای استفاده از سیستم تبلیغات گوگل ندارید دامنه های ir می تواند گزینه مناسبتری باشد. البته این شرایط تا زمانی برقرار خواهد بود که تحریم های ایران ادامه داشته باشد.
دامین
دامین ها آدرس های اینترنتی وب سایت ها به صورتی که برای انسان قابل خواندن می باشند هستند. ریشه ی هر دامنه پسوندهایی مانند. .com .net ,org .ir و غیره. به طور مثال (http://www.shooli.comi) .زیر دامنه های در سطح پایین تری از ریشه دامنه قرار دارند به طور مثال sms.banvaz.ir .
توصیه های کلیدی
جداکردن کلمات
از خط تیره (Hyphens) پرهیز کنید. خط تیره (-) شاخصی اسپم تلقی می شود. توجه کنید با این حال ما در دامنه domain-buy.ir . رعایت نکرده ایم
دامنه سطح بالا
پسوند دامنه نظیر .com پسوندهای مناسب تری می باشند و جهت نتیجه گیری بهتر از دامنه هایی نظیر .info .cc .ws .name پرهیز کنید.
طول دامنه
از دامنه هایی با با طول بیش از 15 کاراکتر پرهیز کنید. دامنه های کوتاه تر به خاطر سپاری راحتر و به اشتراک گذاری بهتری و خطای املایی کمتری را خواهند داشت.
انتخاب دامین؟
ریشه دامین
منظور از ریشه دامین قسمتی از دامنه که توسط مراکز ثبت دامنه (نظیر ما ) خریداری می نمایید. به طور مثال
Shooli.com
Domain-buy.ir
Banvaz.ir
زیر دامنه
زیر دامنه سطح سومی از قسمت اصلی دامنه می باشد. به طور مثال sms.banvaz.ir یا en.webus.us هر دو زیر دامنه های دامنه ی اصلی خود می باشند. زیر دامنه ها، قسمت هایی از دامنه هستند که به صورت رایگان تحت کنترل ریشه ی دامنه از کنسول مدیریت قادر به ایجاد می باشند.
جالب است بدانید که www خود زیر دامنه ی دامنه اصلی می باشد به طوری که
(بدون زیر دامنه) http://example.com
)به همراه زیر دامنه( http://www.example.com
توصیه های سئو
در مقاله ی قبلی 10 توصیه سئو برای بهینه سازی ادرس ها ذکر کردیم. در ادامه توصیه های دیگری برای بهینه سازی دامنه ذکر می کنیم که ممکن است تعدادی از این توصیه ها با مقاله قبلی شبیه باشد.
1- به خاطر سپاری دامنه
ملاحظات زیادی پیش از خرید دامین وجود دارد. از این میان مهمترین این ملاحظات، کوتاه بودن، به خاطر سپاری راحتر تر، تایپ راحتر می باشد.
2- غنی بودن دامنه از کلمات کلیدی
همیشه سعی کنید تعادلی بین جذاب بودن دامنه، منحصر بودن آن و برند بودن ان و شامل شدن کلمات کلیدی در نظر بگیرید. با این حال غنی بودن دامنه از کلمات کلیدی دو فایده مهم دارد. اول، نام دامنه به تنهایی فاکتوری برای رنک دهی توسط موتورهای جستجو مورد توجه است. دوم داشتن کلمات کلیدی در دامنه باعث می شود رنک خوبی در بک لینک هایی که کابران برای شما ایجاد می کنند و از نام دامنه استفاده می کنند به دست آورید. چراکه دامنه ی شما به خودی خود لینک مناسبی برای می باشد (anchor text) و از انجایی که درج کلمات کلیدی در anchor text در لینک ها نقش مهمی و مثبتی دارد از این رو به خودی خود یک فاکتور خوب برای سئو ایجاد می نماید.
نکته ی مهم اینکه گوگل در سال های اخیر تغییراتی در اولویت بندی خود ایجاد نموده است و وب سایت هایی که ادرس هایی با دامنه های با کلمات کلیدی ولی بدون محتوا دارا می باشند را از اولیت خارج می نماید. به طور مثال انتظار نداشته باشید که با ثبت دامنه ایی مانند domain-buy.ir و بدون محتوا در کلمه کلیدی domain در اولیت باشید کاملا در اشتباه هستید. با وجود مفید بودن کلمات کلیدی در دامین، بررسی دقیق تری توسط موتورهای جستجو صورت می گیرد و ممکن است راحتر امتیاز منفی بگیرید از این رو دقت بیشتری بگیرید.
3- خط تیره
استفاده از خطر تیره ها (Hyphens) در دامنه شاخص اسپم تلقی می شود. از این رو ترجیحا کلمات را به هم چسبانده استفاده کنید و به هیچ عنوان از یک خط تیره بیشتر استفاده نکنید. (مجدد ذکر کنیم که ما نیز در دامنه ی domain-buy.ir این نکته را رعایت نکردیم ).
4- دامنه ,com
در صورت ازاد بودن پسوند .com برای دامنه ی خود اولیت ثبت را بر روی .com قرار دهید و پسوندهایی نظیر .biz .info .ws .name را کمتر استفاده نمایید.
5- زیر دامنه یا زیر پوشه
از انجایی که موتورهای جستجو معیارهای متفاوتی برای ارزیابی دامنه اصلی و زیر دامنه دارند سعی کنید از زیر پوشه به جای زیر دامنه استفاده کنید به عنوان مثال http://www.domain-buy.ir/domain-learn به جای http://domain-learn.domain-buy.ir/ استفاده کنید.
7- خرید دامنه و ریدایرکت ان
در گذشته خرید دامین و ریرداکت ان به دامنه ی اصلی سایت ویژگی مثبتی تلقی می شد ولی امروزه این عمل راهکاری سئو محسوب نمی شود. دنی سالیوان اشاره می کند که گوگل به طور محسوسی سایت هایی که باطل شده و مجدد ثبت می شوند و یا تغییر مالکیت داده شده اند را بی ارزش قرار می دهد.
8- طول دامنه
این که طول دامنه یک فاکتور سئو می باشد یک اشتباه است. مت کات ” هیچ موتور جستجویی طول دامنه را به عنوان فاکتوری برای ارزیایی تایید نکرده است”.
9- انتقال دامنه
انتقال دامنه از یک دامین به دامینی دیگر شامل چندین فاکتور اساسی می باشد. توجه کنید انتقال دامنه نباید به صورت انتقال همه ی صفحات به یک صفحه خاص w,vj f’dvn )fi x,v lehg wtpi d hwgd shdj( , fhdn hkjrhg fi w,vj wtpi fi wtpi، cdv nhlki fi cdv nhlki , \,ai fi \,ai w,vj f’dvn.صورت بگیرد (به طور مثال صفحه ی اصلی سایت) و باید انتقال به صورت صفحه به صفحه، زیر دامنه به زیر دامنه و پوشه به پوشه صورت بگیرد.